Szukasz kredytu, za pomocą którego sfinansujesz zakup samochodu, ale nie wiesz, jaką ofertę wybrać? Do wyboru masz trzy rodzaje: kredyt z ratą balonową, 50/50 lub tradycyjne zobowiązanie długoterminowe. Sprawdź, na czym polega każdy z nich i podejmij najkorzystniejszą decyzję!
Zależy Ci na dużej elastyczności i nie dysponujesz dużą gotówką od ręki? Najlepszym rozwiązaniem będzie dla Ciebie klasyczny kredyt samochodowy, który działa na identycznej zasadzie, co np. kredyt gotówkowy. Czym jednak różnią się od siebie te dwa typy zobowiązań? Ze względu na fakt, że ten pierwszy wiąże się z koniecznością ustanowienia dodatkowych zabezpieczeń, bank może w jego ramach zaoferować niższe oprocentowanie. Wiąże się to jednak z przymusem wypełnienia większej liczby formalności.
Kredyt samochodowy można wykorzystać zarówno na nowe, jak i używane pojazdy. Zazwyczaj jednak banki wprowadzają pewne ograniczenia związane z wiekiem samochodu w momencie spłacenia ostatniej raty. Takie finansowanie można, w większości przypadków, spłacać przez maksymalnie 10 lat.
Jeśli masz już odłożoną część gotówki, którą mógłbyś przeznaczyć na samochód, a równocześnie zależy Ci na tym, by móc co kilka lat zmieniać pojazd, to warto rozważyć kredyt z ratą balonową. Jego spłatę dzielimy na trzy części:
Na tym jednak nie kończą się cechy charakterystyczne tego rodzaju kredytu. Ratę balonową możemy spłacić jednorazowo, na koniec okresu kredytowania, albo rozłożyć na kolejne raty. Dającym największą elastyczność rozwiązaniem jest z kolei pozostawienie samochodu w rozliczeniu. Tym samym jego wartość będzie stanowiła pierwszą wpłatę na kolejny pojazd.
Możesz pochwalić się już dużą kwotą gotówki i wiesz, że w najbliższym czasie uzyskasz odpowiednią sumę do zakupu samochodu? Idealny dla Ciebie będzie kredyt samochodowy 50/50. W takim scenariuszu na początku wpłacamy połowę wartości auta, a drugą połowę możemy rozłożyć na nieoprocentowane raty. Odmianą tego typu kredytu są opcje 4x25 proc. i 3x33 proc. – w takich scenariuszach najpierw wpłacamy ¼ lub 1/3 wartości pojazdu, a w kolejnych trzech lub dwóch ratach regulujemy pozostałość. Podobnie jak w przypadku kredytu 50/50, tak i tutaj raty nie są oprocentowane.
Warto jednak mieć na uwadze, że brak odsetek nie oznacza darmowego kredytu. Banki często wymagają opłacenia prowizji za jego udzielenie (jej wysokość zależy od konkretnej instytucji) oraz wykupienia ubezpieczenia, co rodzi dodatkowe koszty zobowiązania.